Acquisitie en retentie van goed personeel
Of je nu in een makkelijke of lastige periode zit om bekwaam personeel vinden, je houdt natuurlijk altijd zelf een vinger in de pap. Dit is de enige manier om niet voor verrassingen te komen te staan. En door stagiaires en praktijkbegeleiding te bieden – met of zonder baangarantie aan het einde van de werkperiode – , krijg je wel een bepaalde instroom die hopelijk voor je wil blijven werken. De vraag is of die instroom voldoende is voor de werkopdrachten die er liggen en voor de groei die je voor het bedrijf voorspelt. Een goed contact met de personeelsmanager voor inzicht in het verloop en de trend die zich hierin voordoet, is dan ook een must om in te kunnen spelen op de telkens veranderende arbeidsmarkt voor technisch personeel.
Evenementen
Om goed personeel te vinden kun je ook denken aan de inzet van open dagen of andere kleine evenementen. Hiermee zet je je bedrijf in de kijker in jouw regio en dit kan al een eerste stap zijn om nieuwe werknemers aan te trekken. Denk aan familie, kinderen en vrienden van huidige medewerkers die interesse tonen in jouw bedrijf. Laat ze het bedrijf, de afdelingen en concrete werkzaamheden zien. Je kunt een aparte ruimte of stand inrichten met iemand van HR die geïnteresseerden kan informeren over de werkgelegenheid, de opleidingsmogelijkheden en de doorgroeikansen binnen het bedrijf.
Goed personeel hebben en houden
Het werven van nieuw personeel is niet altijd het probleem. Soms is de medewerkers in huis houden een grotere uitdaging. Om hierop voorbereid te zijn, is het goed te onderzoeken waarom je huidige medewerkers blijven en waarom iemand ook echt bereid is te blijven. Dit kunnen factoren zijn, die niet altijd makkelijk te beïnvloeden zijn, zoals de bedrijfscultuur. En als iemand weg wil gaan vanwege het salaris, kun je daar niet altijd gehoor aan geven. Maar je kunt wel bewust staan bij feiten als vervolgopleidingen of de begeleiding die je medewerkers krijgen. Train je managers, zorg voor maatwerk bij opleidingstrajecten en vraag naar wensen en behoeften van je kostbaarste goed binnen het bedrijf: je personeel.