Social media marketing uitbesteden of zelf doen?
Eigenlijk mag social media marketing tegenwoordig niet meer in je marketing ontbreken. Daarom storten bedrijven zich massaal op alle sociale kanalen. Denk aan Pinterest, Facebook, LinkedIn Twitter, TikTok en ga zo maar door.
Op zich is het ook niet zo vreemd dat bedrijven massaal in social media marketing investeren. Want het biedt enorm veel kansen om je doelgroep te bereiken en klanten te werven. De vraag is alleen of je die kansen het beste zelf kunt gaan benutten.
Dus of je zelf aan de slag moet gaan of dat social media marketing uitbesteden een betere keuze is. Daarom bespreken we in dit artikel de voordelen van allebei de opties, zodat je voor jezelf de overweging kunt maken wat voor jou de beste keuze is.
Voordelen van social media marketing zelf doen
Dit zijn de belangrijkste:
- Je kent jouw bedrijf en de markt het beste. Dus wat inhoud betreft kun je goede posts maken. Ook het beantwoorden van vragen en comments van je volgers is makkelijk.
- Je bouwt kennis op over social media.
- Je bent onafhankelijk van een online marketing bureau.
Op het eerste gezicht goede voordelen, toch? Tja… totdat je de voordelen van social media marketing uitbesteden ziet.
Voordelen van social media marketing uitbesteden
Dit zijn de belangrijkste voordelen:
- Online marketing bureaus weten uit ervaring hoe ze social media moeten inzetten. Daarmee bespaar je jezelf een hoop kostbare leerfouten.
- Social media levert vaak het meeste op als je de verschillende online kanalen op elkaar afstemt. Online marketing bureaus kunnen je daarbij helpen.
- Voor succes op social media is er meer nodig dan alleen inhoudelijk goede posts. Om op te vallen is creativiteit belangrijk. Ook moet je teksten kunnen schrijven waarmee je je doelgroep richting de gewenste actie stuurt.
- Online bureaus beschikken over professionele (vaak dure) software waarmee ze analyses kunnen uitvoeren om het rendement van de activiteiten sneller te verbeteren dan dat je zelf kunt.
Je ziet dat de voordelen van social media zelf doen eigenlijk niet opwegen tegen de voordelen van social media uitbesteden. Maar dat betekent nog niet dat je standaard moet kiezen om social media uitbesteden.
Wanneer is social media zelf doen een goede keuze?
Dat is met name het geval als je een marketingteam in je bedrijf hebt. Het is dan immers op langere termijn goedkoper om de social media marketing intern te doen dan dat je het werk bij een online marketingbureau neerlegt. In alle andere gevallen adviseren we je om social media uit te besteden aan een bureau.
Waar moet je op letten bij het selecteren van een bureau?
Vraag naar klantcases en de behaalde resultaten.
- Vraag naar de aanpak en waarom ze voor die aanpak kiezen.
- Bel tenminste 3 referenties van het bureau na om de ervaringen uit de mond van de klanten zelf te horen.
- Vraag op welke manieren het bedrijf rapporteert en welke inzichten/data ze maandelijks aan je opleveren.
- Vraag naar de opzegtermijn. Dit is niet wantrouwend bedoeld, maar als de social media weinig oplevert is het erg vervelend als je nog maanden aan een contract vast zit.
- Kies bij voorkeur voor een bureau in de buurt. Fysiek overleg is zo nu en dan prettig en versterkt de samenwerking. Het vinden van online marketing bureaus in de omgeving is simpel. Ga naar Google en typ bijvoorbeeld ‘online marketing bureau Utrecht’.
Hoewel het bovenstaande rijtje nog niet compleet is, geeft het al een hoop houvast bij het selectieproces. Doe er dus je voordeel mee, succes!